You must first complete Bewust in actie before viewing this Lesson

De schaal van zelfvertrouwen

Terugblik op je eerste opdracht

Hoe ging je eerste opdracht? Soepel, stroef of ben je er nog niet uit?

Een metafoor hoeft niet per se een krachtdier te zijn. Het kan net zo helpend zijn als je een roos of zonnebloem kiest. Op dit moment gebruik ik het aanleggen van een mooie tuin als metafoor voor mijn bedrijf. Zorgvuldig, met liefde en met veel nieuwsgierigheid leg ik hem aan. Ik zorg voor een stevige schutting. Veel groei en bloei. Een tuin waar ik zelf en vooral ook mijn deelnemers de vruchten kunnen plukken, eten of gewoon genieten van de mooie bloemen.

Een tuin waarin ik de vrijheid heb om zelf te bepalen wat ik plant. Hoe ga ik om met de invloeden van buitenaf? Wat doe ik met mijn onkruid? Er is altijd wel wat te doen in mijn tuin. Het werk is nooit af. Hoe zorg ik voor balans? En hoe zorg ik ervoor dat ik energie blijf krijgen en vooral voldoening blijf ervaren. Wat heb ik daarvoor te doen? Als ik vastzit denk ik aan mijn tuin. Het zit in mijn hart.

Met mijn metafoor in gedachten is er meteen beweging in mijn brein. Het zorgt dat ik in actie blijf. Geeft mij veel steun en richting. Als je na het lezen van mijn voorbeeld volgende week of later in het programma een andere metafoor beter bij je vindt passen, verander het dan. Doe vooral wat goed voor je voelt. Belangrijk is dat het je verder helpt en je er een gevoel bij hebt in relatie tot je eigen groei.

Methode

Het is echt de bedoeling dat jij als deelnemer zoveel mogelijk profiteert van dit programma. Stel je open voor de oefeningen en voer ze actief uit. Je ontkomt er niet aan dat je soms uit je comfortzone zult moeten. Het belang van  ‘uit je comfortzone’ komt steeds terug in dit programma. Voor nu geef ik aan dat het hoort bij persoonlijke ontwikkeling. Anders leer je niets. Als je niets leert, groei je niet en verandert er niets.

Naast mijn eigen ervaring gebruik ik een selectie van de beste leermomenten en al het materiaal van de diverse opleidingen. Ik maak gebruik van Transactionele Analyse (TA), Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) en Systemisch Werken, oplossingsgerichte coaching en vooral positieve psychologie. Deze laatste stroming gaat uit van de kracht van de mogelijkheden in plaats van onmacht en onmogelijkheden. Het richt zich vooral op liefde, hoop en geluk. Focussen op wat er goed gaat, duidelijke doelen stellen, een plan maken en kleine stapjes nemen. Hierin ben je mild voor jezelf en anderen.

Ervaringsopdrachten en oefeningen

Leren door een andere ervaring op te doen is de beste manier om te leren. Vandaar dat je veel oefeningen zult krijgen in de vorm van het doen, uitwerken en reflecteren op jezelf, visualisaties en testen. Je zult ook merken dat je veel vragen krijgt. Ik heb de overtuiging dat vragen stellen belangrijker is dan een antwoord hebben. Vragen laten je nadenken en geven je inzicht. Waarom doe je wat je doet? Waarom denk je zoals je denkt? Hoe kom je erachter of je gedachten in overeenstemming zijn met het leven zoals jij dat wil leven? Vragen die je laten ontdekken wat je kunt doen om je meteen beter te voelen.

Ben je een positieve denker, een gelukkige voeler of een actieve doener?

Ik hoop dat je je huidige situatie gaat gebruiken om je zelfvertrouwen te vergroten, je gelukkiger te voelen, positiever in het leven te staan en meer vreugde te ervaren. Wie wil er niet vooruitkomen in het leven? Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat mensen het gelukkigst zijn als ze zich kunnen ontwikkelen. Zo waardevol. Maar hoe doe jij dat? Hoe leer en ontwikkel jij? Is er toch iets wat jou typeert als het om leren gaat en dat bij je hoort?

Een manier om dit te onderzoeken is om te kijken welke ‘toegangspoorten’ je gebruikt. In de bijlage kun je hier meer over lezen. Los van welke type je bent en welke voorkeur je hebt, deze training is gericht op doen. Alleen het doen, ervaren en ervan leren brengen je verder. Dat zal je met me eens zijn na afloop van het programma. Zo ver is het nog niet. Eerst wil ik hieronder onderzoeken hoe het staat met jouw zelfvertrouwen op dit moment.

Introductie, oefening 2: De schaal van zelfvertrouwen

Hieronder is een test opgenomen. Door het maken van deze test kun je een beeld krijgen van hoeveel zelfvertrouwen je hebt op dit moment en in het algemeen. Als je wilt kun je ervoor kiezen om een deelgebied te nemen. Bijvoorbeeld in relatie met je werk of je privéleven. Het bestaat uit 23 stellingen die een gevoel over jezelf weergeven. Lees iedere stelling goed en geef vervolgens aan wat voor jou van toepassing is.

Kies A als die stelling meestal voor jou geldt.

Kies B wanneer de stelling soms geldt.

Kies C als de stelling meestal niet geldt.

Back to: Jaarprogramma “Kom in je kracht” > Module 1 - Vergroot je zelfvertrouwen

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *